hundliv - respekt och möten

Det finns några saker som jag tycker att folk bör ta mer hänsyn till. Dels det faktum att föräldrar, SERIÖST, bör lära sina barn att dem inte bara kan springa fram till en hund och hälsa, bara för att den är söt. Precis som med vuxna människor rent generellt bara tror att det är givet att dem får hälsa. Nu har vi visserligen blivit liite tuffare/hårdare och nekar folk då och då. Lite för att Oden också såklart ska lära sig att man inte kan hälsa på precis varenda människa. Det går liksom inte... Vi kommer inte framåt då.. Och såklart, andra hundägare ska ju också såklart visa respekt osv. Och det är oftast att många hundägare har det, som respekterar och tillochmed frågar om deras hund får hälsa osv. Asbra. 
 
I vårat område finns det några barn som mer än gärna vill hälsa på Oden, och det är självklart att dem får, oftast. Dock har det inneburit att de numera tar för givet att det bara är att springa fram till Oden och bara börja klappa honom, när han ska kissa/bajsa. INTE OK. Så, som sagt. Vi har helt enkelt fått börja med att neka dem, att Nej, inte idag. Dem frågar inte ens längre... Bara fram och viftandes med armar. Ledsen kids, men vi vill inte att våran hund ska börja hata barn. Så, snälla. Snälla, ta det lugnt. Och bara för att man är hundvan, betyder det inte att alla hundar älskar dig. Så enkelt är det. 
Låter jag hård och elak nu? Rätt säker på att många faktiskt håller med mig dock. 
Lite vett och etikett som jag tycker kan vara bra att läsa<----
 
Jag vet att jag inte alltid varit asbra på det hela heller, men har också lärt mig en del sen jag träffade Albin, bland annat, eftersom dem har haft 2 hundar, nu bara 1 kvar. Fortfarande dock, jag har fått lära mig att ta det lugnt, att inte bli sådär löjligt glad som jag kan bli när jag ser underbara söta hundar som jag bara vill gosa mig in i. Jag har också, sen vi skaffade Oden, som sagt, börjat fråga mer andra hundägare om jag får hälsa etc. Jag märker hur stor skillnad det gör. Andra hundägare ser tacksamma ut, och andra säger att nej, hunden har svårt med vissa saker, människor, eller möten. Och det är så skönt.
--
 
Häromdagen blev för övrigt Oden tagen för en 1 årig kille. Den 26 september blir han 5 månader. Folk verkar bli lite skrajja när de inser att han ska bli större än vad han är nu... Haha.
Finaste killen är han iaf <3 
 
hundliv - Oden, personligt | |
#1 - - Jenni:

Bra skrivet! Vi har en granne här som låter hunden springa fritt och det finns några som är extremt allergiska och de får i princip panik när hunden springer fram för att hälsa. Hunden är extremt snäll och social av sig men är man allergisk ja då är man. Och precis som du skrev, hunden gillar inte alla varelser och så tvärtom, man vet aldrig hur sådana möten slutar när man inte vet. Då med all respekt ska man alltid fråga. Det har jag lärt mina barn också att alltid alltid fråga om man får klappa hunden, liksom varje gång fråga. Det som är lite skrämmande att hunden som springer lös emellanåt här på gården gillar inte heller alla barn och vissa vuxna.

Jag tycker att ni gör ett bra jobb som säger ifrån och håller det till den respekt nivå som det ska vara. Just för eran, Odens och allmänhetens skull.

Svar: Tack. :) Jag försöker alltid att hålla Oden kort vid möten etc, mycket för att han inte ska springa/göra utfall eller så. Man får ju egentligen inte ha hunden lös på olika ställen, nästan koppeltvång överallt egentligen. Det är bra tycker jag att lära sina barn. Sjukt viktigt! Precis som att inte prata med främlingar osv.. Haha.**Tack så mycket Jenni <3
Iza aka izumii

Upp