juterep och shibari,

Hmm, jag har tänkt lite. Grubblat lite, jag vet ju att familj och vänner läser denna blogg också, men kan inte låta bli att undra om det finns intresse för att prata/skriva om Shibari ?
En japansk repkonst, bondage som bygger lite på att knytas. Och inte alls för smärtans skull, utan mer erotiskt / fine art. Det är otroligt läckert och väldigt avslappnande. 
Det har sen en tid tillbaka varit en slags mindfullness för mig. Jag har jättesvårt för att lysna på mina andetag räkna dem och lite sådana saker. I DBT, när jag gick det 2015, januari till maj, så testade vi olika saker. Och just andningsövningarna var skitsvårt för mig. Jag behövde något annat, inte just andningen att fokusera på. En dag hittade jag på bordet, en liten vit sten. Att hålla i den när det var svårt hjälpte. Jag kunde känna den.
Känna dess konturer, den lena men sträva ytan. Hårdheten och att den var kall. Frams till efter en stund när man hållt i den en stund. Det var lugnade för mig. Så, den låg alltid i min ficka nära till hands helt enkelt. 
 
Men, så har jag ju genom ett chattforum, upptäckt ett fenomen som kallas för shibari kinkabu eller, bara shibari om man vill. Jag lär mig fortfarande en del om det, och det hela verkade väldigt coolt. Jag blev fascinerad.
Det är häftigt. Och man kan göra SÅÅ mycket. 
Jag har fotograferat lite av shibari som utförts på en vän. Men då var det lite mer än bara repa, och knytas. Det fanns lite andra tankar kring det också. Personligen är jag ju mer bara för själva bindningen. Att bli knuten på, att känna repen trycka åt. Det är en tokmysig känsla.
 
 
Här är en mobilbild där Albin har knytit ett pentagram runt bröstet. Väldigt snyggt, och relativt enkelt, tror jag... Haha. Albin är ju utbildad sjukvårdare inom militära, och har själv en del erfarenhet om vilka punkter på kroppen som man kan trycka på för att göra en lugn. Jag har inte superkoll på det, men det är roligt att ha hittat detta som en skön avslappning. 
Så fort repet nuddar mig, så slappnar hela kroppen av. Jag kan nästan somna. Kroppen slappnar av fullständigt. Jag blir lealös. Helt fantastisk känsla. Speciellt när jag annars har så svårt att slappna av.
 
 
Jag är hopplöst förälskad i min egna ryggtavla... Och sista bilden, en väldigt rephög och lycklig Izumii på golvet.
 
/ norrskensskytten - izumiii
 
mindfulness | kinkabu, rep, shibari | |
#1 - - Cecilia%20Johansson:

Det ser sådär skönt ut ;) Tyngden på kroppen gillar jag och att vara i nuet vilket jag har svårt för ;)

Svar: Det är väldigt skönt, en slags mindful övning som jag och min sambo använder ibland :)
Iza aka izumii

Upp