sådana dära tankar

Då och då, och lite för ofta ibland, så pratar man om hur man redigerar bilder. I mobilen för att få så många likes som möjligt, eller bara för att boosta en egentligen "tråkig" mobilbild. Alltid detta att man ska boosta upp något. Senast nu bara här på blogg.se - 7 grymma appar att redigera dina bilder i!
Ehm, är jag typ kanske den enda, (iaf ibland?), som INTE använder någon av dessa appar? Jag hade en favoritapp för länge sedan, Vignette for android. Älskade den. Men den är inte riktigt samma längre, så använder den inte idag. Idag tar rjag bara med mobilen, rakt av, kanske använder några filter som redan finns i kameran så att säga, lite mjuka och ofta svartvitt. Det är få av mina bilder på instagram som har filter. Det finns, jag säger inte att jag jämt är utan, men väldigt mycket är utan filter.
Så, frågan då.. Är det för mycket fake, med filter? Med redigering?
 
 
 
Det här har alltid varit en spännande diskussion många gånger, även ibland hos mina vänner som också fotograferar. Oftast, kan man ibland kanske bli osams, eller som helst. Man ser varandras olikheter i kunskap gällande både redigering och vilken nivår man är på. 
När jag redigerar, så gör jag i min mening ganska lite. En bild kanske tar 2 minuter, max 5 minuter att redigera. Ibland så snabbt som 30 sek. Jag gör mina grejer i CameraRAW oftast, och i photoshop kanske jag ibland ökar lite kontrast/intensivitet. Alternativt lägger på ett varmt eller kallt filter. Oftast om det är en specifik känsla kanske man vill öka liite med det.
Som här kanske man verkligen vill få fram kylan genom att göra en liite blekare, och det röda mer intensivt? Som exempel. Är dock ganska nöjd med hur den är, minns inte helt vad jag gjort med den, men är som sagt nöjd med resultatet iaf.
Ovan, med selektiv fokus i mobilen, nedre, 2 sek efter jag legat ner, och Oden kom och skulle äta upp mig i lingon/blåbärsriset där jag låg. HAHA.
Jag tappade helt fokus btw, Men jag tror dessa sista var väl mest, för att visa vad jag kanske använder mest i telefonen. I övrigt är jag fortfarande väldigt försiktig med redigering. Det ska kännas rätt, inte för mycket. Jag tycker liksom att en själv ska bestämma såklart. De finns många fotografer som kanske överredigerar. Men de finns även dem som gör som jag, väldigt lite.
 
Vem av dem är du?
allmänt tjafs, personligt | |
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

jag är inte en fotograf eller så, men jag fotar mycket med mobilen till bloggen. Om bilderna är mörka eller röda, som de blir nu på vintern för mig, så tar jag och klickar på ett "färdigt" filter som heter VÅR i Ps Express. Jag gör verkligen inget annat, så att redigera bilder tar ungefär 1 sekund. Och jag tycker att det duger lika bra som alla andras bilder ;)

Svar: Absolut ! Säger inte att det är fel ! Men det känns som många måste ha något typ av filter bara för att. Var nog mer så jag menade. Ibland "behöver" Eller vill man göra lite mer och det får man göra. Inget är rätt eller fel här :)
Iza aka izumii

#2 - - Emma:

Min uppfattning är att om man fotograferar regelbundet så redigerar man oftast bilderna, proffs som amatör! :) Många fotografer säger ju att redigeringen är halva jobbet eftersom man vill återge en bild som ögat uppfattade det, och det är inte så ofta en råbild i kameran gör det...
Eller så skapar man helt crazy coola grejer i PS, det är ju upp till var och en vad man har för syfte med det liksom! :D

Svar: Oja! Men verkligen! För ibland ser man ju en plats på olika sätt och är spännande att se hur andra uppfattade det. Är helt med dig där!
Iza aka izumii

Upp