Norrsken, och update om läget.

Hej på er !
 
Jo, ni vet det blir lite småtufft att hinna ikapp bloggen just nu, så detta inlägg är mest egentligen för att säga att jag lever, jag har fotat lite som jag tänkte redigera lite imorgon när jag har en dag ledigt. Sen jobbar jag måndag-söndag, 12 timmars pass på praktiken. Så, jag kommer liksom inte riktigt priotera datorn efter passen. Eller bloggen, då handlar det mest om fokus på praktiken, och att vara nära med sambon, och fixa mat för veckan. Det är lite så det ser ut. Eftersom godkännandet tog en vecka längre för vissa, så kommer vissa på jobba liiite mer intensivt och mer, för att vi ska kunna avsluta kursen med våra kamrater. Tycker det är bra liksom, intensiv kurs var det ju sagt från början, och det känns iaf för mig, tryggare att avsluta med de personer jag började kursen med.
Det är ganska roligt och känna på yrket lite. Och att prata i radio framför allt. Ett helt nytt koncept. Kul, och ibland blir det ju lite fel, men det är ingen större fara. Sålänge man liksom rättar sig till nästa gång, och det gör man ju. Ibland kommer man av sig, glömmer tänka och får hjärnpunka. Minst sagt. Men det går som sagt. Sakta och säkert, och lugnt. Som sig bör.

Jag har även förbannat vädret en tid nu. Jag älskar dis, fukt och höst. Men jag vill gärna ha stjärnklara nätter... Det har hänt kanske 2 ggr på 3 veckor...! Och då har inte norrsken varit på kartan.. MEN, det är ju som sagt bara september... Norrsken kommer jag se såå mycket mer av. Men det har varit en del aktivitet som man har missat. Vilket alltid känns lite tråkigt, även om man vet att det kommer igen. 
Jag hade lite tur i fredags kväll att fånga lite. Svagt för ögat, men synligt i kameran. Man kunde antyda att det var där. Och precis som med allt annat här i livet, kan man ju trots det, ta bort dis och lite sådant för att "förstärka" det i kameran lite. Ibland är det exakt lika intensivt som på bild, ibland är det bara för kameralinsen att uppfatta det, men det är fint ändå. Och såhär blev det i kameran denna gång, med en hint av förstärkning av färgerna (dvs, konturer kring det är tydligt, men fortfarande, man fixar lite efteråt).
Lite svagt, men där. Lite högre ISO och annat. Sen blev det iaf lite tydligare, men det var fortfarande svagt:
 
Dessa bilder har jag också bara haft balkongräcket som stöd, stativet låg i bilen och ligger fortfarande kvar där. Jag är inte lat, jag lovar... Ibland har jag en vetekudde som gör att kameran står iaf lite stabilare. Men ja. Stativet ligger lite åt sidan just nu. Jag skulle vilja, inför vintern skaffa mig ett kolfiber stativ. Ett stativ som dels är lite lättare, och som inte blir lika kallt som snön när den väl kommer. Kan knappt hålla i stativet då. Känns som man bränner sig mot det kalla stativbenen. Samt att jag överväger att skaffa med kulled istället för en platta. Återstår att se, ett sådant köp kommer planeras noga innan ett faktiskt köp. Varför? Jo, för att dessa kolfiber stativ ligger på lite mer än 1000 kr. Som mest nästan 5000 kr. Så, ska jag köpa, ska jag verkligen verkligen ha användning för det, annars får det vara. Så, noga tänka, planera.
 
Jag hoppas ni har det bra därute i cyperspace, själv har jag mycket fokus IRL just nu, och det kanske kan bli lite mer bilder här imorgon, det återstår att se. Ska styra med lite annat också faktiskt.
Kram på er ! / Norrskensskytten 
norrsken, nordlys, polarsken | |
Upp