hey ho.

När man verkligen inte kan hitta på en vettig rubrik för textens innehåll, blir det lite.. kaos. Eller bara helt fel. Dock, har jag liksom inget bra ord för att ja, skrika ut migrän och tinnitus, om iofs inte det hade varit en bra rubrik, men sak samma. Erhm. Nog om det, tanken var nog snarare att faktiskt ta och reda ut det där en gång för alla, dels för att jag tror min hörsel kan ha blivit lite sämre, på gott och ont. Samt att jag har stundvis blivit väääldigt mycket mer ljudkänslig än innan. Det kan vara musik i bilen, eller i omgivningen, helt plötsligt blir en låg volym något som skriker mig i öronen. Det liksom, känns inte så kul. Ni vet det där pipet en gammal tv brukade ge ifrån sig? När den typ hade problem, signal eller liknande? Ungefär det ljudet, den frekvensen. Konstant. I mina öron. Jag är så van vid det att jag inte tänker på det, förutom att det egentligen ringer hela tiden. Antingen om det är lite ilussion eller inte, svårt att säga. Men så pratade jag lite med Albin om det, iom hans ganska nyligen bullertrauma från senaste övningen. Dels så är ju min balans dålig, ibland. Det är nog mest jag som är klantig rent ut sagt, men ändå. Det fick mig fundera lite, iom att balansen faktiskt påverkas från öronen, och med tinnitus så bör det ju iaf ha ett litet sammanhang. Kanske? Jag vet inte, iaf inte mer än att jag kanske faktiskt borde se till att utreda det, jag gjorde ett hörseltest senast i 9ionde klass, då hörde jag tydligen bra. Men det har nog hänt lite, maybe. Vem vet...? 

Sen fick jag även en liten påminnelse att faktiskt utreda migränen med. Egentligen. Det går i släkten, min mamma och min ena syster har det. Dem har det dock värre. Dem blir heeeelt utslagna. Jag klarar mig oftast, och hittils med en ipren. Dock får jag ju symtom som inte alltid känns så bra. Oftast vänstersidig migrän, dvs asont över vänster öga, som brukar tåras och bli rött, och givet, så "gråter" jag när det blir riktigt illa. Det slutar inte där, vänster näsborre rinner snor, och bitvis så blir vänster sida av läppen lite hängandes. Ja, ni fattar. Lite av ett liknande symtom som kan ses vid stroke. OCH JAG VET HUR DET LÅTER, SÅ SLUTA... Men jag har haft några sådana attacker där dessa symtom är extra tydliga. Det är lite halvläskigt. Dock får jag ju inte migrän lika ofta längre. Sen jag slutade med p piller/hormoner har det minskat sjukt mycket. Förut var det liksom 2-3 ggr/månad. Nu är det kanske 1 gång på var 3e månad. Har varit lite mer just nu dock, men det har mest med omställning och annorlunda arbetstider att göra. Vaknade exempelvis av det inatt. Högersida denna gång. Minsta beröring ovan ögat var som att drämma en stekpanna i huvudet. Ungefär. Två eezeneo och jag lyckades efter en stund att somna om, i ett mörkt sovrum. Imorse var jag mest bara tung i huvudet/mör efter det. 
Jag får ju inte direkt en förvarning heller, vissa får ju det. Oftast så bara "pang" - migrän. 
Senaste ggr jag fått, blir jag ibland liggandes i fosterställning på badrumsgolvet kallsvettig och illamående. Hur mysigt som helst, not. Därav jag grubblar lite på att kanske utreda det en gång för alla, dels också för att idag "behövs" ju nästan en dokumentation för eventuella hälsoproblem... Och med tinntus kanske jag kan få hjälp med hörlurar och liknande som kanske skulle funka bättre. Jag kan inte ha vissa hörselkåpor pga för högt tryck på öronen, vilket i sin tur leder till att jag blir yr, och sen får huvudvärk. Det kan låta så märkligt, jag vet. Tro mig. Arbetsplatser har stirrat på mig som om jag varit dum i huvudet mer än en gång.... Galet. 
Speciellt i de arbeten som innefattat industrier. Såsom svetsning etc. Jag vet ju vad jag klarar av, men ja. Det kanske skulle kollas ordentligt. Kanske? 
 
Hmm, vad långt det blev... Men jag tänkte iaf dela med mig lite. Det känns också bitvis skitlöjligt alltsammans, men jag börjar undra om dessa saker dels hänger ihop? Jag menar, spänd och spänningshuvudvärk kan man ha ibland, men det här känns som något annat, kanske. Jag vetifan, men det löser sig. Ett senare problem helt enkelt...!
 
Nu ska jag ta mitt trötta och förvirrade hjärna mot sängen, 12 timmars imorgon och ska åka en bit. Så, jag borde sova. Bjuder på en liten galen iza innan jag går.
Godnatt !!
 
allmänt tjafs | |
#1 - - emelie jonasson :

det där med att ha ont i kroppen är inte skoj alls. Jag har haft så där ont på ena sidan av ansiktet vid tinningen och ögat. Trodde det var för att jag snusade innan men kanske är stress och hormoner. Hoppas att du får fixat dina öron och att migränen ger med sig efter ett tag så du slipper ha det så ofta.
Kanske dina öron bara behöver vila lite.

Svar: Det är ju lite olika, men ofta och många ggr brukar ju stress och hormoner vara lite orsak med. Jodå, det ska nog lösa sig framåt i tiden :) Kan ju vara så enkelt som att de bara behöver vila lite som sagt :) Tack!
Iza aka izumiii

#2 - - Johanna:

Usch låter hemskt den där migränen! Hoppas du mår bättre snart och får bra hjälp så du orkar hitta tillbaka till bloggen. Kram🌸🌟🌱

Svar: Inte alltid jätteparty, men fortfarande rätt lugnt jämfört med andra. Nu ska jag bara få tid att boka tid.. Haha. Intensiv månad november... Men nu börjar vi dra ner tempot, tack! och krama!
Iza aka izumiii

Upp