när det inte blir som planerat, men bättre.

Förutom att denna vår/sommar har inneburit mycket jobb, fast anställning som väktare, och nytt objekt är det rätt så awesome. Vi har ju satt upp några mål för året, varav ett av dem var att skaffa oss en hund, och allting kring det hela har ju varit väldigt mycket fokus. I tysthet och öppet. Sen skulle vi ha tagit en valp från Alice, men parningen tog tyvärr inte, så vi var väldigt ledsna över det. Och när vi fick veta det, så tog vi en kraftansträning och försökte återigen med blocket och söka kennlar etc. Vet ni hur SVÅRT, det är att hitta en bra schäfer kennel?
För ja, ärligt talat så önskade vi oss en schäfer, en långhårig. Precis som Alice, som är en Shilosheperd. Vilket i sig är ännu svårare att hitta .. Så har .. Ja, kontaktat hur många som helst, (eller ja, minst 10 olika), varav ingen riktigt svarat eller så. Men, på midsommarafton fick vi napp. Jag hittade en annons, blandras Schäfer/Rottweiler, och så skrev jag. Det hela passade så bra eftersom att dem var leveransklara, Albin gick på semester, vi skulle neråt söder samma vecka, och ja. Det bara klickade ni vet. Så, helt enkelt. När vi åkte ner onsdagen 27 juni, så trodde en del av våra familjer att vi skulle sova i Sundsvall, själva verket så åkte vi ner till Lilla Edet utanför Göteborg. Vi sov i Vara, och jag passade på att träffa Erikafika en kort stund innan vi skulle sova. Perfekt. Skapligt trött och varmt. Det var typ 30 grader varmt när vi kom ner... Så... Ja. Varmt. 
Torsdag morgon satte vi bilen mot Lilla Edet och hämtade hem våran lilla Oden, tidigare Björn. Men ja, kan ju inte ha en hund som heter Björn när jag har min bror... ;) Lite förvirrande. Och Oden kändes bara så rätt.
 
En ganska söt liten Oden hos husse, nya intryck och stor vovve som inte riktigt vill busa riktigt än.. Man är ju försiktig med mindre hundar helt enkelt.
Lillskrutten liksom ♥
 
Att veta att vi skulle hämta den här lille, innebar att på vägen ner inte kunde sova. Jag tror jag sov, 4 timmar allt som allt på typ 2 dygn. Jag var skapligt trött när jag väl sov sedan.. Kan jag väl säga..
Det var väntat, men ändå. Det känns nästan som man har en bebis. Man är noga med att han får både kissa och bajsa osv. Haha, se till att bajset ser bra ut etc. HAHAHAHA. Åh, det är roligt bara. Men åh vad det är fint att vara med hund nu. Jag har drömt om det hela mitt liv. När jag träffade Albin fick jag 2 bonushundar, tyvärr har den ena gått vidare, men det är mina bonushundar ändå. Alice är ju alltid min lilla tokskalle. Busfröt deluxe. 
 
---
 
Till rubriken, det som vi hade planerat var att vecka 29 åka genom Norge ner mot Göteborg, för att sedan åka upp tillsammans till Boxholm med Albins bror Simon. Vi bytte Norge mot en valp istället. Mycket bra deal. Så nästa är tänker vi att resan blir av istället. Och då kommer ju Oden vara större och troligtvis lättare att resa med. Vilket i sig bara känns ännu bättre. Tanken är ju att vi ska föröska vandra framöver likväl, och träna hunden mot det vi vill. Tjänstehund är tanken, om inte annat så blir det som det blir. Med lydig och allt det där ska han ju bli, och kanske träna som missing people hund, dvs kunna hjälpa till vid sök osv. Vi har kanske stora visioner, men vi drömmer om det och vi ser fram emot vad som komma skall. 
Valpstadiet är tufft, men jag har förstått på Albin och Petra, som är i princip uppvuxna med hundar, att Oden är sjukt lätt och duktig trots sina 10 veckor. Självklart är det stunder som är tuffa, men han blir faktiskt bara duktigare. Saker som vi dels är bortskämda med:
- Inte åksjuk när vi åker bil (jag menar, hur ofta kan en valp överleva en tur på 15 timmar?)
Inga större problem med koppel/halsband (han accepterade det oväntat fort)
- Sitter ner i hissen och väntar på hissen sittande, utan att bli tillsagd.
 
Få grejer, men ack så stora i det hela. Det kommer bli amazing att se vad det blir för personlighet på honom när han växer. Men hittils är han världens gulligaste och charmtroll. Lite bitig, men charmig.
Jag hoppas att ni överlever hundbilder och sådant, för min instagram har redan börjat med en hel del .... Bloggen kommer ikapp så småningom, för hör och häpna: jag har knappt använt den stora alls senaste tiden. Men, jag räknar med att använda den mer under resan ner söder nästa gång, vi blir i Linköping/Boxholm för nästan 2 veckor istället för en. 
Shit, det blev långt detta. Men ja, det blev inte helt som planerat, men i min mening,. vart det trots det, mot det bättre.
 
 
familj, fotografier, hundliv - Oden, känslor, personligt | |
Upp