fotografi, konst och vad är det ?

Nyligen, typ, för mindre än 5 minuter sedan såg ja dokumentären om blinda fotografer. Något som både inspirerar mig och något som otroligt facinerar mig. Dels att synen som kanske är en fotografs viktigaste källa, inte finns med, men att människor som inte längre ser, eller föddes blinda kan ta helt makalösa bilder. Det blir en annan slags konst. Det är fotografi, men konst. Allt är konst? Eller?
Hursomhaver, det är rätt häftigt att se. Hur det liksom funkar. Lyssna till hur dem tar foton, hur svårt, lätt det ibland låter. Att bara ta en kamera och fotografera. Det är ju aslätt, speciellt med dagens teknik. Alla kan fotografera. Mer eller mindre. 
 
För en fotograf idag är alla med en digital systemkamera, eller analoga med för den delen, i stort sett en konkurrent. Iaf så som jag kan se det. Dels för att tekniken kommit så långt som den har, kolla mobilkameran idag. Bara för 10 år sen var det inte i närheten. Jag minns min första mobilkamera, en motorola V525, VGA ...
 
Iza, år 2004. Födelsedagen, lillsyrran tog bilden because första mobilkameran. Jag är väl, tillochmed 16 år, tror jag. Jag gick första året på gymnasiet. Erhm. Jag och siffror, anyhow. Först då gick jag ifrån min heliga nokia 3310, eller om det var 2111 jag hade. Hursom, detta var min första mobilkamera.
Jämför med dagens mobilkamera:
En viss skillnad, don't you think? Och då är detta med kameran i fronten på kameran. Nu har vi ju två. En bakre, och en fram. En rätt massiv skillnad. 2004 vs 2017.
 
Så, jämförelsen, bara mobilmässigt. Ni fattar hur tekniken växt?
 
-
 
Jag har alltid tyckt att just fotografi ska vara fotografi. Inte överdriven redigering och retusch, det är inte längre fotografi då, iaf för mig. Jag förstår att grunden är ett foto, som sedan överarbetas i photoshop, lightroom eller annat för att få fram något annat. Och jag tycker det är rätt viktigt att hålla dem isär. Senast häromdagen pratade jag lite med Annie om detta, väldigt lite och kort egentligen. Men att försöka bibehålla fotot så likt verkligheten är ändå lite av det som vi båda tycker är en bra grej.
Det som jag eftersträvar helt enkelt. Klart jag vill lära mig mer inom photoshop, men inte för att manipulera bilden till oigenkännligt. Snarare kunna förstå verktygen bättre. I princip använder jag mig mest av CameraRAW i photoshop, vilket är en grundinställning typ. Sen så är det den lilla stämpeln då, och kanske mer skärpa, eller göra den svartvit. Det är ungefär skillnaden. Förstärkt färgerna lite, i och med att en RAW fil kan uppfattas som rätt grådassig.
Denna är exempel på en bild direkt från kameran, sparad som JPEG, direkt från RAWfil. Ingen redigering alls.↑
Och här, den efterarbetade. ↑
Dvs, mer färg och lite skärpa. Bilden i sig var det tillochmed lilla Emil, mitt syskonbarn som tog. Så, cred till honom. Helt klart. Jag tycker jättemycket om den här bilden
Återigen, alla kan fotografera. Det är givet att jag som fotograferar manuellt, hade en inställning och allt Emil behövde göra var att trycka på knappen. Men att han ändå kan, och gör det tycker jag är sjukt kul. Och att han visat litet litet intresse i att vilja testa. Inställningar får komma senare...!
Nu till frågan:
Är bilden överarbetad? Jämfört med originalet ovanför?
 
 
Lite redigering kommer man nästan aldrig undan. Nästan. En färdig JPEG bild är redan redigerad i kameran. Jag var av åsikten att all typ av redigering var fusk förut. ALLT. Minsa lilla du var i PS, så fuskade man. Nudå? När jag sedan 2011 fotograferat i RAW format (digitalt negativ, rent översatt), så är jag ju beroende av photoshop. Hur ska jag annars kunna framkalla/visa mina bilder? Den måste ju konverteras till JPEG efter RAW. Ska jag låta dem vara sådär grå? För, verkligheten är ju inte alltid, grå? Eller hur? En solnedgång är väl knappast grå? En tomat är inte grå? Att lyfta fram färgerna på ett relativt realistiskt sätt utan att överdriva. Det är alltid spännande. Vissa saker får alltid mer färg i efterbehandling, lite klarare ibland tillochmed, såsom mitt röda hår. Dock här, var mitt hår ganska nyfärgat bör tilläggas. Men det ser mycket rödare ut än vad det kanske upplevs som, det får ni som ser mig i det röda avgöra. 
 
 
Vad är konst? Vad är fotografi? Går dem ihop på något sätt? Är det samma sak? 
Är det konst att fotografera ett träd? Är det fotografi att framhäva dejtaljer vid exempelvis stilleben?
Tycker du denna --> bild <-- är konst, eller fotografi? 
 
Det känns knepigt att skriva om det, men jag hoppas ni förstår texten ändå. Det är så mycket tolkningar. Personligen för mig är ju ett foto, något som man skapar ur vad man med ögat ser. Tillochmed vad man kanske inte ser, om man exempelvis är blind, och avbildar det som man "uppfattar" omkring sig. 
Konst är något likt stilleben och fotografier som framkallats för att uppfattas som konst. Sådant man kanske  ser mer på museum ni vet..? Där kanske inte de bilder man själv fotat hittils uppnår den kvaliten..
Att vara duktig på redigering och fotografering är två skilda världar för mig. Det finns människor/fotografer som är helt värdelösa med en kamera, men kan skapa magi med redigering/retusch osv. Och det är just det, då är dem för mig inte fotografer, utan dem är redigerare, retuschör? Är det rätt ord? Ja. Det är skillnad däremellan. Jag vill och kämpar för att vara en bra fotograf. Jag vill inte sönderredigera bilder. Det är inte jag.
Det här är väl ungefär så långt mina redigeringskunskaper gör. Svartvit med färgbilder. Skitpopulärt när jag gick i högstadiet. Skitpoppis verkligen. Alltid älskat idén, och nu kan jag göra det. Om än lite tricky, och den här tog mig kanske 2 timmar att göra. Det är skapligt pilligt när man vill göra det spotless.
Normalt lägger jag max 5 minuter per bild. Så. Ni kan ju då tänka er... Hur "lat" som kanske andra fotografer tycker jag är.. !
Naturligt, och verklighetstroligt är lite av mina favoriter. Såsom att fånga mig på denna bild ovan, skrattandes i en väldigt bra stund för 2 år sedan. Lycklig. Jag tycker att bilden framkallar den känslan. Leos Lekland kan visst framkalla sådant på bra sätt, och här har jag precis åkt rutchkana ner. Tydligen otroligt kul..! Hahhaa. Jag blir iaf glad att se den bilden. Och med den avslutar jag också detta kanske röriga inlägg, men jag tror poängen kanske gick fram?
Jag kan prata i timmar om det, egentligen. Men jag hoppas mest att ni förstod hur jag tänkte. Om inte, feel free att fråga så ska jag försöka ge en klar bild på kanske bättre sätt. 
Tack för att ni orkade läsa hela, vilket jag hoppas ni gjorde!
 
före, efter bilder, inspiration, tillbakablick | |
Upp