ALLVARLIGT talat nu....

 
Okej, på riktigt. Nu börjar faktiskt jag bli lite upprörd... Jag har en viktig fråga till alla kvinnor som INTE GÅR PÅ CELLKONTROLL?!  VARFÖR gör ni inte det ?!
 
Jag har stundvis, både läst och sett folk som ignorerat sina papper/kallelser till cellprovskontroller. Man får första när man är 23 år. Vad i helvete....tänker ni med? Är det såååå obehagligt att kolla ?? Hypokondriker eller bara .. Rädda? Hur känns det, när ni sen får problem, och faktiskt HAR cellförändringar? Hur känns det? Förlåt, men jag börjar bli som sagt fruktansvärt upprörd. Det är inget att ens skämta om. Alltför ofta ser jag folk som inte kollat sig, på några år, eller sen första kallelsen. Cellförändringar som KAN leda mot livmoderhalscancer, är det verkligen BÄTTRE att låta bli? För att man är rädd..? Hur hjälper det ?
 
Det är självklart hemskt att man drabbas, även om det givet inte alltid är cancer heller, men det är ju något man bör ta med lite allvar. På riktigt. Hur svårt är det? Det går på ca 5 minuter. Det är värt det. Alla gånger.
Jag förstår verkligen inte varför man inte gör det. En sak om man kanske inte har råd just vid tillfället, 250 kr eller vad det kostar, men på riktigt. SNÄLLA söta rara. GÅ PÅ ERA KONTROLLER!
 
Jag vill absolut inte säga på något sätt att ”skyll er själva när ni har cellförändringar, för att ni inte kollade er”, även om jag absolut ser att texten kanske låter så. Jag blir bara ledsen för att såå så måånga struntar i det. För att man tror att det inte ska hända en själv. Och sen händer det. Och hur kul är det...? Är det värt det som blir av det? Istället för att lägga 5 minuter på att göra ett test när man blir kallad ?
Jag har gått på alla cellprov, senast nu i november. Mina värden såg också bra ut, Yay. Tacksam. Tills nästa gång. Jag har haft lustigt och konstigt med hormoner och blödningar, men allting har varit bra. Tacksam. 
Vifta inte bort det. Det är rätt allvarligt om man har otur. För eran egna hälsas skull. Kom igen, var modig. Gå till eran bokade tid och få allting kollat. Det skadar ingen. 
Är man rädd, be en vän följa med. Prata med personalen/sjuksköterskan. Vad som helst. Bara se till att gå dit. 
 
Snälla. Kan vi sluta ignorera det här nu? GÅ PÅ ERA CELLPROVTAGNINGAR!
Länk bifogad till 1177 om cellprov.
 
känslor | |
#1 - - Jenni:

Känner exakt så här som du skriver. Det tar bara 5 minuter och det känns ju inte ens nånting. Jag har tagit detta varje år allvarligt och alltid hoppats på att allt är okej, turen hittills har jag haft att det alltid varit OK. Men jag vet likväl att jag KAN drabbas och om jag skulle det så skulle jag vilja veta det i god tid.

Ha det gott <3

Svar: Ja men precis, det kan hända helt plötsligt och vem som helst. Det tar inte mycket av ens tid, så jag har inte förstått de som kastar kallelsen eller ignorerar den. Detsamma <3
Iza aka izumiii

#2 - - Emma:

Word!
Jag hade en kollega förut som är 26 nu och som inte har gått på en enda kontroll för att hon är rädd att det ska "göra ont"............................ alltså.......... jag orkar inte. -.-
Det är gratis, det tar ingen tid alls, och det känns knappt. Är inte dessa skäl nog till att gå och upptäcka eventuell cancer så vet jag inte vad som är det!

Svar: Ja men eller hur ?! Det är liksom, kom igen. Det behövs, är nödvändigt och framförallt livsviktigt. Jag blir ledsen att många ignorerar eller skjuter på det. Såå tråkigt. :(Jag har för mig det kostar 200 kr? Men kanske är gratis xD
Iza aka izumiii

#3 - - Emma:

Hmm ja det kostar kanske hos vissa landsting/regioner.. :0
Men ändå, värt varenda krona !

Svar: Verkligen...!! Jag tycker så !
Iza aka izumiii

Upp