magi, solsken och söndag.

Som mitt föregående inlägg, det var magiskt igårkväll/natt. Jag älskar verkligen stjärnkalra nätter. Och Albin säger att under vintern, när solen inte liksom är uppe så mycket alls, dvs när det är den mörkaste tiden här, så syns alla stjärnor ÄNNU tydligare. Kommer bli så mäktigt. Hoppas på nattliga äventyr framåt vintern senare i år sen helt enkelt...! Haha, våren har typ startat och jag pratar redan om nästa vinter. BRA där... 
 
Jag ser faktiskt fram emot sommaren här också. Ljusa dagar, när solen inte ens går ner. Ljust dygnet runt. Att kunna fota typ HELA dygnets timmar? Det är ju dröm. Utan att behöva öka iso till förbannelse och ge brusiga bilder. Jag borde fortfarande överväga en photoshopkurs för att kanske lära mig mer. Samt att en vacker dag ska jag fixa sådana där skärmar, för kalibrering av skärm till datorn. Så kanske jag kan lära mig att alltid ha en mer konstant och liknande nyans på bilderna. Jag vet ju inte hur det ser ut på andras skärmar, men hos mig är de ju ganska färgglada och sådär. Men de kanske kan uppfattas som en gråare, dassigare ton på andra. Ingen skärm är ju den andra lik. Hur uppfattar ni bilderna?
 
För övrigt, så funderade jag på och visa en före bild, och en efter. Se om de blir bra liksom. 
 
Denna är direkt från kameran. Jag lyckades inte rätta upp den, för det fick jag inte i photoshop camera raw. Men men...
 
Såhär ser den ut sedan:
Kanske inte MEGAskillnad, men jag gör sällan mycket i photoshop. Brukar ljusa upp, kontrast, och på senare tid, har jag ökat skärpan lite mer. Och stjärnbilder är ju kanske, inte bästa att jämföra just nu, men jag ska se om jag kan använda andra en annan gång. Men det är inte så mycket jag gör som sagt. 
Jag vill mest framhäva vad jag fotograferat när jag redigerar, och utan att överjobba bilden. Jag är inte speciellt duktig i photoshop, och jag kan bara basic grunder. Det är roligt, men jag vill sällan överjobba bilder om jag inte är ute efter något speciellt med dem.
Typ som att göra en bild svartvit, och måla i en specifik färg. Som denna:
 
 
Det tog mig kanske 1-2 timmar att göra den bilden. Men det är en effekt jag tycker är grymt snygg, och rolig. Anyhow, en liten före och efter visning iaf. Hoppas att de syns någon skillnad! Haha, jag ser ju, men det är inte en mega förändring som sagt..! 
 
Happy sunny sunday!
fotografier, före, efter bilder | |
#1 - - Johanna:

Tycker ju dina bilder är fina! Är ingen fotoexpert själv men det ser bar ut på min skärm😊
Du som är bra på foto, vad skulle du rekommendera för förstagångskamera om man ska köpa system? Tänkte investera i en snart, fotar bara med mobilen än så länge...

Svar: Tack så jättemycket! Det är svårt det, mest pga att det finns så många märken. Men om man väljer mellan Nikon och Canon till exempel, så handlar det mest om vad som känns bäst för dig i din hand. Jag vet att Canon har lite mindre modeller som nybörjar kameror. Exempel är Canon 100d (kan ha kommit uppdateringar av den modellen med). Som är en mindre och bra att fota med :) om man inte vill ha den stora modellen så att säga.. :)
Iza aka izumii

#2 - - Johanna:

Tack! Låter bra med en mindre kamera till en början, ska kolla in den. Är nog inne på en Canon nu tror jag, mest för att det verkar vara det som så många använder! Blir spännande😊

Svar: Det finns så många modeller, det är ju om man vill ha systemkameran liksom. Men just den lilla är 100D, som jag hoppas fortfarande finns. Tips är ju alltid att gå till typ mediamarkt eller liknande för att känna och klämma på kamerorna. Det som känns bäst i dina händer, är kameran du ska ha :) Lycka till!
Iza aka izumii

#3 - - Johanna:

Aha låter bra! Tack😊

Svar: Ingen fara ! Ger gärna råd sålänge jag kan ! Hoppas du hittar den som känns rätt för dig!
Iza aka izumii

Upp