Bortskämd, så bortskämd.

För tredje dagen i rad så råder det klart ute och norrsken. Jag kommer bli så otroligt bortskämd, och ni kanske faktiskt tröttnar på norrskensbilder till slut..! Jag lär mig, utforskar områden omkring mig på samma gång. Så glad över att jag har mitt 24mm objektiv för detta dock. Vidvinkel i mitt hjärta. 
Det som för övrigt gör mig MEST bortskämd med att se norrsken, är att jag faktiskt kan se det bara från balkongen egentligen. Det är så himla coolt. Intensivt och magiskt. 
 
 
Detta syntes för blotta ögat, och det är från mitt lilla rum här där datorn står. Ni förstår kanske då, varför det är lätt att bli bortskämd? 
Det andra då, det är såå stjärnklart ute just nu också. Helt galet. Man trodde ju man sett mycket stjärnor innan, även om det sägs att när det är som mörkast här uppe så syns det ännu mer än vad det gör nu. Så hösten och vintern kommer bli mer stjärnskådning. Lära sig hitta stjärntecken och mer. Man hittar alltid Karlavagnen, Cassiopeia, och Orions Bälte, iaf de tre som jag lättast känner igen.
 
Så, kanske man undrar varför man åker ut när man ser det från balkongen? Well, stadsljus blir ju lite störande för att beskåda. Så, mycket finare när man är utanför. En mörkare plats liksom.
Exempel:

Detta tog vi lite "inne i stan", men ändå vid en sjö osv, dock låg norrskenet ovan stan. Det blir lite, rörigt och inte alls lika mycket stjärnor. Sen har vi det andra stället vi fotat på:

 
 
En viss skillnad, eller hur? Nog för att det finns lite hus framåt längs vägen där.. Vi ska någon gång dagtid åka och hitta en riktigt bra plats som är nära, men långt ifrån ljusen på samma gång. Vi kommer så hinna hitta platser. Jag tog nästan 50 tal bilder nu ikväll, och jag är himla nöjd med många av dem. Men nu får det bli dessa som kom upp här. Kanske några i ett annat inlägg. Lyckades fånga stjärnfall på en del bilder. Säkert 5-6 stycken på raken. Helt sjukt!
 
Nu, ska jag fortsätta redigera och se mer på X-men. Galet bra filmer. Älskar Wolverine ♥
norrsken, nordlys, polarsken | |
#1 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Blir lite förstörd över att läsa att du sett det tre kvällar i rad när vi befunnit oss på samma plats och jag missat det varje gång, haha ;)

Svar: Det har inte alltid varit jättestarkt heller, det som är i detta inlägg är från igår. Så man behövde nog ändå komma till en mörkare plats iaf! Det var den 2 mars tror jag som de starkaste jag hittills sett var :)
Iza aka izumii

Upp