le before, le after.

Många gånger så får jag frågan hur mycket tid jag lägger per bild. Och inte alltför mycket tid lägger jag heller. Det handlar kanske om max 5 minuter. Sällan mer. Och är det mer tid, är det något speciellt jag ska göra.
 
Just under sommarhalvåret är det så tacksamt många ggr, man behöver sällan redigera mycket alls, det mesta gör jag i CameraRAW och sen i Photoshop, lägger jag skärpa och en liten copyright i hörnet ofta. Något som fastnat och som jag gör, dels pga inte en egen vattenstämpel osv, så att det blir svårt för andra att sno bilder så att säga. Och jag är övertygad om att ALLA vid detta laget, VET att det KOSTAR att sno och använda andras bilder!
 
Hursom, exempel:
Den här är direkt från kameran, helt oredigerad. Ljuset var pretty amazing som det var.
Den redigerade, som i stora drag visar hur jag framkallat färgerna liiite mer så att säga.
 
Ett annat exempel:
Den ganska oredigerade selfien jag tog en promenad i skogen i april, tror jag..(korrektion, den var från 3 maj...)
Här kommer det synas liiite mer. Och den är tydligt beskuren. Den vita linjen nedanför, är nämligen snö.
 
Smått beskuren och framhävt färger. Tog inte längre än 3 minuter att fixa. Är jag bra eller dålig på redigering? Är jag bra eller dålig på foto?
 
Jag lever i att försöka hålla i att jag ska bli bra på fotografering. För det är det jag tycker är kul. Redigering ser jag bara som ett verktyg, att just förstärka färgerna som det kanske såg ut mer för ögat. Allt är inte alltid grått utanför dörren. Men när man fotograferar i RAW format, så kan bilderna se ganska grådassiga ut, innan det kommer ut efter photostop.
 
Hoppas ni gillade detta inlägg! Nu ska tant sova, lite för sent. Men ack, så kan det gå när Grimm är tooooo spännande!! Säsong 4 och galet imponernade spånnande nu!!!
fotografier, före, efter bilder | |
#1 - - Jenni Lenita:

Åh vilket härligt inlägg!! Jag tycker att du är fantastisk med fotografering och helt fantastisk på redigering också 💕 Helt rätt i att lägga till mer mättnad/ kontrast, det brukar jag också göra då som du skriver att man fotar i RAW så blir bilderna dassiga och varken mättnad eller kontrast finns. Superb 👍

Svar: Men tack Jenni!! ;D Jaa, men det behövs sällan mer än så egentligen. Det är väldigt sällan jag överarbetar en bild. Säger inte att andra gör det, men man kan ibland se när det är "överdrivet"....! Tack <3
Iza aka izumiii

Upp