Wednesday, och tankar.

Onsdag, snart är det påskhelg. Och jag har långledigt! Vad tusan...? Hur skönt som helst såklart, men satan vad ovant. De senaste åren har jag jobbat långfredag och annandagpåsk. Men ikke detta år, så ovant. Men ändå väldigt skönt på samma gång. Det innebär dock lite övertid på jobbet, vilket i sig inte är jätteparty. Dock så känner jag att det är bra att ställa upp sålänge jag kan/har möjlighet. Och idag hade jag kanske "tur", men de blev inte superlänge idag övertid. Men det kan även bli imorgon, så ja. Egen bil osv. Det har varit lite rörigt det där med samåkandet senaste tiden. Han jag åker med har haft saker som gör att vi har behövt åka separat, och eftersom han inte kan jobba över pga barn, så innebär det ju att om jag stannar över får ta egen bil. Och det har varit lite sådana saker som gör det rörigt emellanåt. Hoppas nästa vecka blir lite bättre, att det inte blir lika mycket övertid dvs. Det är dock sådant som märks. 
Det har nu gått en månad sen jag började på mitt nya jobb, känns rätt gött. Trivs väldigt bra fortfarande, och det är trots allt och ibland enformigt, väldigt roligt. Jag har bra kollegor och det är sällan att skratt är långt bort. Så, en otroligt skön känsla. 
 
Det är en del annat som snurrar i huvudet just nu. Lite mer sen jag röntgade magen igår, för andra gången för samma problematik sen innan. Naveln son bråkar/vätskar/varar ish. Hur kul? Nåväl, ultraljudet som de först gjorde visade på en tom mage, med tillhörande kommentar "Att under lagret av fett här, så kan jag inte se något som skulle vara orsak till detta"
 
Well, thanks. Jag vet att jag har en "tjock" mage, och att dne består av några cm lager av fett. Jag vet också att när man ä 171 cm lång, och vägar nästan 90 kg, inte är sådär super hälsosamt. För nej, jag är faktiskt inte gravid. But hey, thanks for asking.. 
Så ja, huvudet snurrar rätt mycket. Jag vet att jag inte är speciellt stor eller tjock, men det är ändå ett battle på insidan utan dess like om att lära mig att acceptera kroppen för vad den är. Och att jag själv vet så väl vad jag behöver ändra. Det är bara bestämma sig, och allt det där. Just nu har den sidan inte visat sig. Men det kommer nog snart, för jag är rätt trött på att ha det här självhatet inom mig. Det kändes absolut inte bättre igår, men vad ska man göra? Well, ändra sin situation kanske. Det finns bitar som saknas, och som behövs. Bristen på att ha bestämt sig och motivera sig har varit på sin svagare sida. Jag räknar dock med att när jag väl bestämt mig så kommer det gå lysande.

Jag ska bli sams med min kropp, min mage (som jag verkligen avskyr just nu), och sen ska vi samarbeta till att trivas bättre ihop. Det handlar inte om att bli smal och "snygg". Det handlar om att vilja trivas bättre i en kropp som jag just nu inte är överens med.
Jag hoppas på att jag snart orkar lite mer på eftermiddagarna så jag kan ta de där första stegen till att springa igen. Jag längtar ändå lite. Mina gympadojor är rätt slitna, men de får duga tills jag har råd att köpa mig ett par nya fina skor att bara springa i.
Med det sagt, en minst sagt charmerande bild på en knäpp Iza framför spegeln, med dubbelbaka och med kläder som just då, dolde det där jag inte gillar. Första steget är väl ändå att erkänna att man ser ut som ma gör, och allt. Och jag tror jag precis gjorde det. 
WOOP. Heja mig. Nu ska vi bara se till att jag mår lika bra fysiskt, som jag just nu gör psykiskt. För där, där är jag ändå för en gångs skull på en bra plats. Kan låta lite motsägesfult just nu, men just nu är en del av den psykiska biten bättre, och den fysiska sämre. Så, samarbete tack.
 
Hoppas ni har en fin onsdag i övrigt!
 
känslor | |
#1 - - emblas.se:

men vilken dum kommentar av sköterska/läkare/vem det nu var !
och håller helt med dig, så länge man mår bra inifrån och ut så spelar det ingen roll om man är elitidrottare eller minigolfare! Man behöver bara hitta den där lilla gnistan som motiverar en :D

Svar: Den kändes väldigt fel ja! Men motivationen måste dock ändå och gärna infinna sig snart kan jag känna ibland xD
Iza Palm

#2 - - Johanna:

Usch hoppas du kommer över såna dåliga tankar för du är verkligen fin precis som du är nu! Men det är ju så lätt att vi kvinnor och tjejer får brottas med sån här kroppsångest. Jag tycker ändå att det blir bättre med åren. Nu har jag gått upp ca 10 kg av min utmattning (det mesta på magen, tack för det) men tycker ändå att det känns ok. Det hade jag nog inte gjort för några år sen.

Och skönt att höra att du mår så bra psykiskt. Det gör jag med just nu och det är ju trots allt mycket viktigare än att vara tränad😊✨🙌

Svar: Jaa, jag jobbar med det. Men det har gått lite sådär. Blev inte bättre av kommentaren hos läkaren. Men men.. Sådant sker ju. Jag vet ju trots allt vad som orsakat uppgång också. Det är viljan att sluta med det socker jag inte behöver som ska "ordnas" till.
Ja, det är väldigt skönt att säga så. Äntligen. Efter många års tid, dock är det ju inte alltid 100%, men fortfarande. Många fler bättre starkare dagar än de dåliga. Och det i sig är alltid en vinst.
Ja, vältränad vill jag ju inte bli, snarare mer att få en bättre balans mellan att röra på sig, och äta det jag gör mig av med. Eller vad man ska säga.
Tack för din kommentar, <3
Iza Palm

Upp