way back. (part one)

För lite skojs skull, tänkte jag bjuda på en nostaglichock. Dvs, några av mina absolut första bilder, och kanske en bit info på vägen...
 
Denna bild, från första generationens mobilkamera, dvs från kanske 2004. Tror jag fyllde 15 om jag inte misminner mig. Tagen med min motorola V525, en kamera med kanske 2 MP kamera... Tyckte den var rolig, just med tanke på hur långt mobilkameran kommit sen dess.
Bilden tog min lillasyster Britta. 
 
 
Dessa två, tagna med en gammal Samsung A550, en typ rätt gammal liten 5 MP kamera, från 2006. Jag vet hur mycket jag ÄLSKADE bilden med grenarna och klockan. Tänkte att jag hade en fotokarriär på G. Jag tog ju kort på allt, så fort denna lilla kamera kom in i mitt liv. Allt var roligt. Dessvärre så är det också jävligt mycket skitbilder... Den övre bilden är från våran baksida hemma där jag är uppvuxen. Älskar den utsikten ändå alltså. Blir fortfarande glad när man sover hemma och får vakna och titta ut från fönstret. Septembermorgnarna där är också helt fantastiska. 
 
Som denna, varför? Jo.. Nokia 3310, saldo 6.66 kr. Satans nummer! Mohahahahah!!
 
 
Gröna Lund med klassen, och rädslan över att åka slänggungan. Men fota den kunde jag minsann! Träffade min första internetvän Simon, som jag träffade på en site som kallades för anstalten. Himla kul sida!
Jag och Simon, Och ja, jag var blond från början..!
 
 
----
Men nu, till systemkameran:
Jag köpte min första systekamera 2007, en Canon EOS35D, som jag köpte via Inet, för ca 6300 kr tror jag. Lyckan var total. Bilden ovan är en ascool selfie (eller hur?!), vid min sekretär hemma i Vikingstad. Jag lekte en del och hade riktigt roligt. Jag hade även julen innan fått min första bärbara dator, som dessutom allting från typ december till första bilderna i januari, försvann. Man var tvungen att ha sladden i, ända tills datorn var helt avstängd, och vid ett tillfälle så var den visst utdragen lite innan. Det resulterade i att en hel del bilder försvann, typ två veckors bilder.. Denna var en som försvann, men som vi "fick tillbaka". Tycker den är lite rolig iaf.
Vi gör ett hopp fram till mars 2007 ↓
 
Dessa är från samma år som när jag köpte systemkameran, det är rätt svårt att välja bilder att visa, dels för att du skäms när du kollar igenom. Haha, mycket har verkligen hänt sen 2007... Det blev en riktigt bildbomb detta inlägg, men jag valde att visa någon från januari 2007, och sen från mars 2007. Jag tog en del självporträtt, som ja. Eh, dem ska nog ligga kvar där i mapparna.. 
Men det var så det började, en systemkamera i 2007, och hur jag fotade nästan dagligen. Kameran var med mig i princip vart jag än gick. Har alltid varit intresserad av fotografering, sålänge jag kan minnas. När jag var riktigt liten så brukade jag gå och "låtsats" fota med händerna, och leka att hitta kompositioner osv, min dåvarande bästis måste tyckt att jag var knäpp. Men kul hade vi. 
Bilden på tågrälsen, är för övrigt till denna dag, en av mina absolut bästa bilder. Den är inte svartvit, som man först tror. Utan nej, den är tagen i färg, och i JPEG. Som alla första bilde var. Det var först runt april sedan som jag började ställa in manuellt med bländare och exponering. Jag hade väldigt roligt i början, och jag har en del bilder på några vänner, som fortfarande är med mig idag. Bland annat, Anton. En vän jag har haft sen februari 2006, men av respekt så lägger jag inte ut någon av dem bilderna nu. Haha. 
 
Tyvärr kan jag inte visa speciellt mycket från mina 2 utvecklingsår, 2008-2009, för de bilderna har dött i en hårddiskkrasch, har bara några från typ bilddagboken. Så ska se vad jag kan hitta. Men mycket är tyvärr förlorat. 
 
Men, som ni ser på dessa, och de jag lagt ut annars, så skulle jag iaf vilja säga att det har hänt en hel del på tio år. Dels så fotar jag ju i RAW idag, vilket jag inte ens visste då. Jag tyckte att folk som behövde redigera bilder, inte var riktiga fotografer etc. Och att ja, allt som tidningar osv bjöd på var så otroligt fejkade. Sådär ser ju inte en människa ut osv. Galet... Nu sitter jag själv och redigerar, men kan absolut anda om retusch, men jag redigerar också så otroligt lite. Lägger max 5 minuter på bild, och det kanske blir egentligen bara minutredigeringar. Stärker lite, exponerar lite, ljusar upp osv. Jag vill, fortfarande egentligen, bli sedd för vad jag kan skapa med kameran, inte vad jag gör i photoshop. Jag har en bild av att en duktig fotograf kan använda vilken kamera som helst, men fortfarande skapa magi. 
Jag pushar mig rätt hårt där själv, och är duktig på att vara nådigt självkritisk. Det är bättre idag, med tanke på att jag återfått en fotoglädje. Men när jag blickar mot åren 2013,2014,2015 så vill jag kräkas på min bildångest jag hade under de åren. Jag är tacksam att jag ändå kan hitta några guldklimpar ibland, men de åren var riktigt tuffa. Iaf för mig med både bilderna och viljan att fortsätta fotografera.
 
NU, är detta inlägg jäääävligt långt. Guld till er som orkade ta er ända hit. Skulle kunna säga att detta är en part one, av kanske fler, om detta var roligt, och uppskattades!
 
fotografier, inspiration, tillbakablick | |
#1 - - emblas.se:

Härligt med nostalgitripp!
minns när jag fick min första systemkamera 2003, sedan dess är man hooked! :D

Svar: Ja men verkligen! Det är så härligt :)
Iza aka izumii

#2 - - Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm:

Roligt med en tillbakablick sådär, då ser man hur mycket man har utvecklats :)

Svar: Jaa, man gör ju det. :D Även om det ibland är svårt, men oftast är det rätt stor skillnad.
Iza aka izumii

#3 - - Johanna:

Kul! Alltså den där Nokia-mobilbilden var ju meganostalgi😂

Svar: Hahhaa. Den här jag någonstans i en låda i källaren också xD
Iza aka izumii

#4 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Så kul att få se, men det gör på riktigt ont i mig att höra at du gått miste om så många bilder och minnen på grund av strulig teknik!

Svar: Tack! Ja, samma dag vi skulle göra backup, så gjorde hårddisken sin sista suck :/ Himla oflyt. Men nu så!
Iza Palm

#5 - - Mirjam Therese:

Jag tycker att det var ett jätteroligt inlägg :D Väldigt tråkigt med bildångesten dock, jag känner själv att jag njuter mest av att fotografera när jag gör det bara för att. Utan att ha ett egentligt syfte, och de bilderna blir oftast bäst :)

Svar: Tack, vad roligt ! Jaa, men det har nog mest berott på att även de "spontana" bilderna i slutändan inte heller känts bra. Och med tanke på hur mycket jag fotade i början osv. Mycket knepigt ibland, men det är bättre på den biten nu iaf!
Iza Palm

#6 - - Bloggfokus- en blogg om bloggar:

haha de saldocheckarna .. och att skriva så korta sms som möjligt för att få plats i ett sms :)

Svar: JA! Man kunde inte skriva uppsatser direkt! :D
Iza Palm

Upp