sundays smile.

Se godmorgon på er, *gäspar stort*. Det blev en sen natt igår, kom i säng runt halv tre. Anledningen? För att fånga vad som verkar vara säsongens sista norrsken. Och visst blev det en show, hade varit grymt om det hade varit bäcksvart dock, då hade nog allting synts sååå mycket galet mer. Kunde urskilja som en grå dis som bokstavligt talat bara flög över himlen ovanför mig. Ingenting som fastnade så bra på bild, tyvärr. Det var för ljust. Alltså, fatta. Det är april, och det är för ljust vid 12 på natten för att fånga norrsken? Hur befängt är inte det egentligen? Shit, kommer kännas så skumt. Är inte van vid att det är så. Hahaha. Räkna med en chockad izumii, som får uppleva midnattsol för första gången i sitt liv i sommar....
 
 
Jag fick ju några andra precis när jag kom ut, vid halv tolv, bara ett problem: jag hade noll jävla fokus. Irritationen... För det hade kunnat bli fina bilder.
Och, eftersom jag ändå kände att jag ville visa den, så gjorde jag helt enkelt en snabbredigering på den ändå. Detta syntes hyfsat för ögat ändå, och i all stress, eftersom de bjöd på show, så hade jag helt kommit av mig och inte alls ordnat med manuella fokusen. Himla osis...
 
Dock, efter upptäckandet, så kunde jag iaf åka bort en liten bit till och ta lite fler bilder:
Så glad över att det blev klart igårnatt och att jag kunde få uppleva det en sista gång, vet att det ör mycket aktivitet just nu, men det finns inte garanti för att det syns speciellt bra. Så, visst. EN del av mig vill ju gärna kolla igen kanske, men en annan säger att jag kan vänta till nästa säsong med norrsken. Men just igår var lite halvfreaky ändå. Jag har tinnitus, sen jag var kanske 8 år gammal, dvs, har alltid haft konstant tjutande i öronen men trots det, igår när jag var ute, så kunde jag slås av hur tyst det är här. Jag hörde hundar skälla, som ekade i natten. Vilket jag först fann lite läskigt, mest för att rådjur kan också skälla som hundar, har jag hört.. Och med mycket öppna ytor emellanåt, kan man skrämma sig själv. 
Jag var här, där dessa bilder togs, Buddbyn i nästan en timme. Tittade, fotade, beskådade, och bara njöt. Tystnaden, inga bilar, och bara. Jag och stjärnhimmlen liksom. Himla fint minne. 
Även om jag givetvis gärna vill uppleva saker tillsammans med Albin, så var det fint för mig att dels, våga vara själv i natten, (hade ficklampa med mig), och visst, det var inte SÅÅÅ mörkt som de hade kunnat vara, men ändå. För mig var det rätt stort ändå.
 
Nu ska jag kika igenom lite fler av nattens fångst, kanske redigera några fler, har precis ätit en scones från gårdagen, och har förberett och tagit fram mat för att göra matlådor. Tur att jag köpte en säck potatis för 15 kr på ica i fredags.. Ica basic ♥ 4.5 kg potatis. Nu kan jag frossa i stekt potatis och kött. Sen behöver jag bara köpa en ny vitlökssås, min försvann på jobbet. *Sad panda*

Anyhow, godmorgon på er ! Hoppas eran söndag innehåller mycket leenden ♥
norrsken, nordlys, polarsken | norrland, norrsken, stjärnor | |
#1 - - Johanna:

Så fint det låter. Älskar själv den där tystnaden som är ute i naturen när det är snö✨❄️

Svar: Jaa, det är otroligt fint. Nu har det ju ändå börjat töa en del, men ligger ju kvar på marken likväl :)
Iza Palm

#2 - - Ake:

Så fint 👍 Jag kollade också men det var lite svagt i mina trakter... inland förlorar man... Ja rådjur kan skälla nästan som hundar, jag har flera i min omgivning så jag kan intyga det. Ljuset av norrsken är mäktigt, man känner sig liten på moder jord. Jag minns ett norrsken som nästan var halva varvet på himlen... Jag har många utlagda, går att söka på min sida om du känner för det... Kul att hitta hit 😊

Svar: Tack! Ja, det var ju inte megastarkt, men de syntes för ögat och det var himla mysigt och härligt att stå där. Ser fram emot nästa säsong med norrsken <3
Iza Palm

#3 - - Rebecca Adnell:

Superfint!

Svar: Tack så mycket :D
Iza Palm

#4 - - Emmelie:

Åh så fina bilder! :)

Svar: Tack så mycket :D
Iza Palm

Upp