a little trip back again (part two)

Well, eftersom jag har redigerat färdigt de flesta bilderna från i år, och visat er en del av dem, så fick jag lite tid över att helt enkelt kolla på gamla bilder igen. Så, varför inte nostalgiköra lite igen? Men nu har jag hoppat fram lite från när jag började fota i RAW format, vilket jag började med augusti 2011. Så, lite tidig redigering, och kanske liiiite omredigerat nu... Kanske.

Hittade dessa, som var oredigerade och ville ändå ta fram dem. Tagna i Norrköping, vid industrilandskapet. Så mycket tid jag dels spenderade där med en god vän. Mycket roligt hade vi, och käkade ofta på Världens Bar när vi var där. God mat och trevligt ställe.
Denna bild är från samma ställe, och den "gamla" redigeringen jag gjort. Well, lite grönt kanske? Får jag skylla på att jag redigerade på en laptop? 
 
-
 
Det var rätt klurigt att veta hur jag skulle göra i början. Fotade JPEG mellan 2007 - 2011. Dock med manuellt inställt kamera, men att förstå exakt allting, well. Det tog sin tid. Jag hade iaf väldigt roligt. Jag har ju fått en del kommentarer om bilder jag tagit också, en del om att jag har öga för kompositon, och att mina bilder talar. Jag blir ju självklart asglad över det, men när man tittade på många andra fotografer som de också tittade på, kände man att de kanske sades mer för att vara snälla. Men, man vet ju faktiskt inte. Exempel på några bilder som blivit mycket uppmärksammade är:
 
Dessa från september 2011. 
Dessa från samma år, oktober. Den sista, hade jag nog bara ren tur med. Men jag älskar den. Linköping från ett vardagsmrumsfönster. 
 
En bild från 2008, som också blivit mycket uppmärksammad är denna, en solnedgång på väg hem från en ganska fantastisk dag i Lillsjön, utanför Vikingstad. Jag åkte dit med Matilda, en gammal god vän och vi åkte moped. Egentligen var jag inte alls nöjd, men denna Matilda övertalade mig innan jag hunnit radera den i kameran. Så, tacka henne för att bilden finns kvar. En av bilderna från kraschen jag "lyckats" rädda, pga sparad i olika typer av filer.
Denna har jag fått en del kritik på, nersparad från min bilddagbok, som jag också har kvar. Jul och nyår 2009 fick jag möjligheten att åka med till New York, och då tog jag denna bild. Den är en av mina favoriter, och också en väldigt kritiserad bild, med tanke på att någon tyckte att jag beskurit den fel. Anledning till att den gula taxibilen till höger är lite "skuren", är pga att det stod en stolpe där. Jag har bokstavligt talat bara vänt mig om, tagit bilden, och sen gått vidare. Så den är som den är. Jag har bara kanske 30 tal bilder kvar, framkallat från New York redan, alla andra är förlorade i hårddiskkrachen. Nästan 1500 bilder. Det .. Är bilder jag hoppas jag får ta om en vacker dag istället. 
 
Idag fick det mest bli tillbakablick på gamla goa bilder. Och jag har så mycket mer egentligen. Men, vi börjar här. Hoppas ni gillade detta inlägg också!
Kram på er!
 
tillbakablick | |
#1 - - emblas.se:

Åh den bilden med solen genom trädet var ju riktigt häftig! :D

Svar: Fisheye är rätt roligt att fotografera med alltså! :D
Iza Palm

#2 - - Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm:

Fina bilder, Norrköping är bra fint! :)
Fint med solen genom trädet och alla fåglar med Linköpings domkyrka i bakgrunden :)

Svar: Det är det verkligen :) Tack så mycket :D
Iza Palm

Upp